“Децата се нуждаят от свобода и време, за да играят. Играта не е лукс. Играта е необходимост.“
Философия на преподаване – Учене чрез игри.
Основната форма на педагогическо взаимодействие в педагогическата ситуация,която протича предимно под формата на игра.
Програма „ Ново начало“
Български език „Пътуване към знанието“
„Напред! Науката е слънце,
което във душите грей!
Напред! Народността не пада
там, дето знаньето живей!“
Основни акценти в обучението са изграждане на представи за основни части на речта – дума, звук, изречение; овладяване на еталони за общуване и усет за логическа свързаност на думите в изречение и на изреченията в текст; развиване на фината моторика.
- Ядро „Свързана реч - говорене и слушане"
Детето назовава името си и имена на близки, предмети, играчки, описва ги, отговаря на въпроси. Описва изобразеното на картина, разговаря с подходящи думи и кратки изречения, преразказва части от позната приказка.
- Ядро „Граматически правилна реч"
Съставя прости изречения. Използва прости разширени изречения, усвоява единствено и множествено число, съгласува съществителните и прилагателните по род и число.
- Ядро: „Звукова култура на речта"
Произнася добре всички звукове. Определя броя и последователността на думите в изречението.
- Ядро: „Подготовка за ограмотяване"
Има отношение към книгата. Разбира връзката между звуковия състав и графичното му представяне, разпознава и пише печатни букви, разчита отделни думи и надписи.
Забавна математика - „Крачка към мен“
Усвояването на познавателния материал по образователно направление „Математика“ се реализира чрез включването на детето в собствена предметна математическа дейност и поставянето му в позицията на изследовател, съобразно с критериалните изисквания на следните ядра.
- Количествени отношения:
Учебното съдържание е насочено преди всичко към сравняване на множества предмети, съобразно с количеството елементи в тях, към изразяване на множества и установяване на взаимовръзката „повече“ или „по-малко“. Децата овладяват умения да броят предмети, звуци, движения и да определят поредността на елементите от дадено множество, т.е. овладяват умения за количествено и поредно броене.
- Величини и измерване:
Възприятията за количество и пространство са тясно свързани с възприятията за величина. При формирането на знания за величини на предметите (дължина и височина) се използва разнообразен дидактичен материал. Игровият характер на ситуациите дава възможност децата непринудено да сравняват предметите, които използват в практическа дейност.
- Пространствени отношения:
Възприемането на пространствените отношения е основа за различаване на предметите по най-съществените белези – форма, размер, положение в пространството, т.е. посоката, в която се намират. Детето определя и назовава положението на даден предмет спрямо себе си.
- Времеви отношения:
Децата усвояват частите на денонощието след възприятията на ден и нощ, съобразно с дневния режим на живота и дейностите в детската градина.
- Равнинни, фигури и форми:
Образователната цел е изграждане на представи за основните геометрични фигури – кръг, квадрат, триъгълник и сравняване на формата на предметите с тях.
Околен свят „Да се завъртим и поздравим“
Основни акценти в обучението са уточняване и систематизиране на възприятията и овладяване на умения за откриване на причинно-следствени връзки във взаимодействия и емоционални взаимоотношения дете – дете, дете – възрастен и човек – природа.
В обучението по околен свят играта е водеща дейност за детето. Допринася за цялостното му развитие – психическо и физическо. Тя е адекватна, творческа, познавателна, социална и самостоятелна дейност.
Чрез играта детето, осъзнава и реализира връзката си с другите хора, групи и общности. Разширява сферата си на общуване, опознава, пресъздава и усвоява основните форми на взаимодействие – сътрудничество, съперничество, конфликт и неговото разрешаване.
За децата играта е средство за опознаване на света и на собствените им възможности. В нея се реализират взаимодействието на субекта с околната действителност. Децата придобиват умения за съвместна дейност и у тях се развива качеството „общественост“.
За практическото приложение и развитие на знанията и уменията на децата по образователно направление „Околен свят“ работим по следните игрови модели:
- Детето да придобие умения за самоутвърждаване и общуване с околните.
- Детето да придобие умения за ориентиране в социалната и здравословната среда.
- Детето да изгради културни и национални ценности.
- Детето да има представа за света на природата и неговото опазване.
Игровият модел се състои от: „Превозни средства“, „Моят квартал“, „Празници“, „Домашни и диви животни“ и „Сезони“.
Изобразително изкуство „Всички мои приятели“
Общуването на детето с изкуствата развива художественото възприятие и образното мислене. Детето възприема достъпни художествени произведения от различни видове изкуства, включва се в художествени дейности: изобразителни, музикални, театрални, пее подходящи за възрастта песни, танцува, рисува с прави и криви линии, работи с пластичен материал, конструира единични обекти.
Музика „Улови моя ритъм“
Основен акцент в обучението е разгръщане на художествените и музикално-творческите заложби и способности на децата за емоционално възприемане и възпроизвеждане на музика и танци.